Alla inlägg den 12 september 2010

Av Kristin Holmberg - 12 september 2010 12:13


Vem hade kunnat tro det? Satte mig i bilen på lördagsmorgonen och kände att det skulle kunna bli en bra dag idag. Men att det skulle gå så bra, det hade jag inte vågats hoppats! Det var 68 hundar anmälda och till Sofiero brukar det komma många danska champions eftersom det är så nära..


Väl framme letade jag mig fram till vår ring. Även i år var vår ring brevid agilitytävlingen vilket är roligt att se på!


Det var en spännande utställning. Domaren lät tikarna springa länge innan han vade ut och det tycker varje fall jag är roligt, blir extra skoj! Zelma var ensam i bruksklass och fick ck. Det var ett ck i junior, ett i unghund, ett i bruks och flera stycken i öppen och så ett i veteranklass. Inga svenska champions var där. Vi var några stycken i bästa tikklass och vi fick springa, och springa. "Ni orkar ett varv till, skrattade domaren"...och visst gjorde vi det. Hade nog kunnat springa hur många som helst!


Så hur gick det då? Jo, Zelma blev andra bästatik och där stod vi en plats bakom certet igen, kände jag...men NEJ! Jag hade faktiskt inte kollen. Jag trodde nämligen inte att tiken som vann redan var champion! Hon är veteran så att hon inte skulle få cacib det fattade jag ju men när domaren säger "Ja, hon är väl redan champion misstänker jag"...ja då höll jag på att svimma. Det innebar ju...ATT ZELMA FÅR CERTET OCH BLIR CHAMPION!!!  "Cert och cacib till nr. 114 som blir svensk utställningschampion idag!" HURRA FÖR ZELMA!


  Domaren gratulerar till Zelmas championat!


Domaren tyckte att Zelma skulle springa ett extra segervarv i ringen och det är klart att jag inte tackade nej till det! Så var hon champion då, vår lilla Zelmis. Vem hade kunnat tro det - grattis Madde till kennelns första utställningschampion!!


  SE UCH AP LP1 Runezzaz Amazing Wind


Här är kritiken av domare Bo Wiberg


Typ, storlek & helhet: utmärkt

Fem huvud. Nosparti önskas mer utfyllt under ögon. Utmärkt mörka ögon. Tänder och bett ua. Vacker hals och rygglinje. Välvinklad. Marktrånga bakbensrörelser, utmärkt från sidan. Passande benstomme. Vacker päls. Tantecken önskas rödare.  Bkl 1.1 ck, Btkl 2, cert och CACIB Champion idag


 



  Många fina rosetter blev det som husse fotade när vi kom hem!


Stort grattis till Herrekvarns Dacke också, han knep hancertet. Dackes mamma är ju Zelmas dragkompis Herrekvarns Asta, som nyligen blivit svensk dragchampion! Pappa till Dacke är Molle (Werner Wix Helge), så det var extra kul tycker jag!


Här kommer en bild på dagens BIR och BIM. Grattis till er med!

  BIR Sapphires Briscoe och BIM Möllelyckans Jana


När vi kom hem hade husse hissat flaggan och Zelma bjöds på ben så klart. Vi firade med bubbel!! Det var en underbar avslutning på årets utomhussäsong. 


Vi höres!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards