Alla inlägg under juni 2008

Av Kristin Holmberg - 29 juni 2008 15:51

Vi har varit i Borås i dag med en fällande tjej :-)  Vi blev placerade som 1.4 ÖKL, precis samma som förra gången.. Här är Zelmas kritik:


Feminin tik. Bra uttryck. Skulle ha en stramare front. Lite lång i ländpartiet. Välvinklat bakställ. Rör sig tätt bak. Lite löst fram. Bra steg från sidan. ÖKL .14


Domare Elisabet Janzon


Jag lyckades få med kameran. Batteriet var dessutom fullladdat. En liten detalj missade jag bara. Minneskortet var fullt och jag hade inte laddat över i datorn så jag vågade inte tömma kortet... Därför blev det inte så många bilder. Upptäkte det precis när jag skulle ta kort på dagens BIR och BIM. En liten bild blev det varje fall på dem. GRATTIS!!!!!!!!!




Av Kristin Holmberg - 15 juni 2008 15:56

Jag är så glad men ändå inte. Vi har tävlat igen, rätt gissat :-)

Efter förra tävlingen var jag väldigt nervös över platsen. Men vi klarade oss galant i dag trots att hunden brevid stälde sig upp! Jippi - 10 poäng!! Vi har övat linförhet i veckan och oj vad det gav resultat idag. Skööönt att den biten gått framåt. Tack Carina för tipsen!! Tyvärr så nollade vi läggandet under gång IGEN.Vi har verkligen kommit in i en ond cirkel när det gäller det. När vi skulle hoppa över hindret var det som om någon öppnade himlens protar och släppte ner väldens sju hav. Det piskade så jag  hörde inte vad som kommenderades. Som om det inte skulle vara nog. När vi skulle hoppa hindret var det vitt framför ögonen. DET HAGLADE! Snacka om otur. Zelma ville inte vara med om haglet utan stack däri från. Domaren avbröt momentet. TYPISKT! Det blev ett tredjepris.  Jag vet att jag sagt att jag aldrig mer ska tävla i regn. Det regnade inte innan tävlingen började utan började precis när vi var på plan. Att det dessutom skulle komma hagel var ju verkligen inget jag visste när jag körde dit i morse. Men nu har vi provat det också! Finns inget dåligt väder, bara....Jo, jag vet ;-)


Tjing!


Av Kristin Holmberg - 8 juni 2008 22:32

Uj ur ur vad varmt vi haft idag. Trodde att luften stod helt stilla på Resta Gårds gräsplaner där utställningen hölls. Tur vi hade med tältet så vi kunde skapa skydd för solen.


Kameran var nedpackad och jag hade planerat att dokumentera för fullt. Ändå tills jag skulle ta första bilden - batteriet slut!!! Klantigt, ja- jag vet!


Zelma gick in i ringen dit åtta stycken var anmälda i öppen klass. Vi kom ut med en etta. Härligt!! Trodde att pälsen skulle trilla av bara domaren tittade på henne. "Pälsen har hon lagt någon annan stanns..." menade Eva Borg, dagens domare. Ja...visst var det så. Imorse när det skulle badas upptäkte jag att Zelma inte alls slutat fälla som jag todde. Nähe då. Päls i hela badrummet...Även denna gång lyckades Zelma smita från duschen varför heeeela badrummet ser ut som en Berner Sennen....


Vi blev placerade som 1. 4 i öppen klass. När det skulle delas ut CK tittade domaren på oss och sa..." hon har ju ingen päls...." Nä...hon har ju inte det :( varför vi inte fick något CK. Men jag och Zelma är jätte glada över dagens prestation i gassande hetta. Pälsen kommer ju komma tillbaka - någongång (hoppas jag:-))


Här är dagens kritik:

typ: Mycktet god

Lufig feminin tik. Aningen rund i skallen. Kunde vara kraftigare i nospartiet. Accepterbar hals och rygg. Passande benstomme. Tillräckliga vinklar. Rör sig med lätt steg. Marktrång bak. Päls i fällning. 1.4 ÖKL


Vi hörs!

Av Kristin Holmberg - 6 juni 2008 13:12

Vi har tävlat lydnad i extrem värme idag. Jag lät Zelma bada innan vi åkte hemmifrån så att hon skulle hålla sig sval. Jag drog till min lycka ettan och fick börja först! Vi började med platsen. När vi lämnat hundarna och ställt upp oss så började Zelma skruva på sig och vips låg hon på rygg och gosade sig. Jag älskar min hund, men jag tror inte att tjejen som stod brevis oss gör det. Hennes jycke reste på sig och gick fram till Zelma. Upps...Domaren bröt. Då började grannhunden att gnebba med Zelma och Zelma blev sur och sa i från var på den andra hunden blev lite gruffig. Jag ställde mig mellan dem och så lugnade det ner sig. Zelma och jag fick rätta in oss i ledet igen men den andra hunden nollade momentet.Vi andra la hundarna igen. Zelma vägrade nu lägga sig men lade sig efter mitt dubbelkomando. Innan jag hade hunnit lämna henne hade hon åter skruvat sig och låg på rygg och gottade sig. Tävlingsledaren sa åt oss att lämna hundarna. Att Zelma låg på rygg gjorde inget menade han - hon låg ju fortfarande på marken och hade inte rest sig.  Det var de svettigaste två minutrar jag varit med om. Vad skulle hända härnäst? Zelma tröttnade på att ligga på rygg och lade sig tillslut tillrätta på mage. Vi klarade momentet och fick en sexa ändå.


Tandvisningen gav 10 poäng utan problem. Linförheten var väl inte värd sitt namn dock. Vi fick en femma för hon var över allt. Inte så mycket nosande i backen denna gång, snarare att hon var på egen upptäcktsfärd. Hon var ute med mig - inte tvärtom :(


Läggandet under gång nollade vi. Hon följde inte med mig denna gång heller. Men jag tror att jag lärde mig något genom att titta på andra ekipage som hade samma problem men lyckades rätta till den efter vägen. Jag ska prova det jag iaktog nästa gång! Känns som att jag kanske har lärt mig något idag och det gillar jag!!


Inkallandet gav en nia. Hon satt lite snett bara. Ställandet tog hon tydligen några steg så vi fick bara sju och en halv. Apporten tuggade hon lite på vilket resulterade i en åtta. Hopp över hinder gick fint men inte avslutet. Hon valde att sitta på höger sida i stället förvänster... Helheten 7.


Nu har Zelma åter badat och ligger och snosar inomhus i det svala. Nästa lydnadstävling ska jag nog inte bada henne förutom på benen. Att hon var blöt skulle  kunna vara förklaringen till att hon att hon rullade sig i gräset. Tävlingen gav ett tredjepris: 128,5 poäng.


Det bästa idag var att jag lärde mig något som kanske kommer föra oss framåt. Domaren tyckte Zelma var en jätte härlig hund vilket naturligtvis värmer extra gott efter en sådan här skruvad tillställning :-)


Simma lugnt!



Ovido - Quiz & Flashcards