Alla inlägg under september 2008

Av Kristin Holmberg - 26 september 2008 22:47

I kväll har vi äntligen fått ett nytt förstapris i lydnadsklass 1. Jag hade börjat tro att det var omöjligt för oss att göra det igen, att det förra priset var en slump och att vi inte har på lydanadsplanen att göra. Men så slog hon till min lilla tjej och orkade utföra alla momenten tillräckligt bra för att få ihop poängen. Sedan vi tävlat sist har jag tränat mycket på starter och kontakt. Tur att jag har en så bra träningskompis som hjälper mig med tips - tack Carina! Nu är det bara att kämpa på och bli ännu bättre och hoppas att vi får det tredje förstapriset på den här sidan jul ;-)


Ha det gott i hösten!!!

Av Kristin Holmberg - 14 september 2008 10:05

Det var många hundar som var anmälda, över 80 stycken, till det som för många är avslutningen på årets utomhusutställningar. Jag tycker Sofiero är en mycket trevlig utställning i en annorlunda miljö med blommor, slott och havsutsikt. De arrangerar stor agilitytävling också som man kan vila ögonen på om man nu skulle tröttna på att titta på bernerbjörnar som springer runt runt runt. I år var vår ring precis intill agilitybanan så det gavs dock inget val hurvida om ville höra kommentatorns stämma ljuda ut ur högtalarna...


I vår klass var det endast två hundar som tävlade. Den andra var anmäld sedan tidigare och jag fick gå fram till sekretariatet innan utställningen började och meddela att Zelma skulle gå i Bruksklass eftersom hon numrea är en AP hund.. Jag tror det var 16 hundar i öppen klass så det var skoj att få gå bara med en hund till. Domaren kom från Norge och han hade en bestämd uppfattning att hunden skulle ställas upp med huvudet mot sekretariatet. Tog tyvärr ett tag innan jag förstod vad han menade och jag förstod inte riktigt varför han ville ha det så. 


Zelma vann klassen, här är kritiken:

Mycket god typ och helhet.

Bra format femenint huvud. Korrekt bett, vackra ögon/öron. God hals, tillräckliga vinklar, välutveklat bröst, lite högt ansatt svans, god pälsstruktur, fin färg, rör sig något trångt bak, bra steg från sidan.


1.1  Bkl

Domare: Ragnar Leif Hjort


Roligt att domaren tyckte om Zelma päls. Och jag håller med honom, hon har en väldigt fin päls....men det skulle ju vara kul om hon någon gång kunde få LITE MER av den...hahaha...


Nu dröjer det innan vi ska ut och springa i ringen igen. Nu är det träning träning träning som gäller för vår del, både i lydnad och drag. Ser fram mot en höst fylld av roliga träningar, tävlingar och kanske en utställning ändå...hehehe..


Stort grattis ger vi till Lotta och hennes Bozz (Odysseus) som numera kan titulera sig champion! Det var underbart att se den glädjen - GRATTIS!!!

Ovido - Quiz & Flashcards