Alla inlägg under juli 2008

Av Kristin Holmberg - 27 juli 2008 17:05

Zelma skickar en sommarhälsning till dig som tittar in i hennes blogg. Hon har just nu semester då hunddagis är stängt och befinner sig på hundkollo hemma hos mattes mamma och pappa. Hon hälsar att hon badar mest hela dagarna och jagar katten Nils när andan faller på. Annars snosar hon mest inomhus där hon hittar en sval plats.


HA EN SKÖN SOMMAR!

Av Kristin Holmberg - 13 juli 2008 11:53

Regnet slog ner som spön i backen på fredagsmorgonen när jag körde ner till Tvååker. Väskan packad med regnkläder men som tur var behövde vi inte använda dem under dagen. Det blev en lång dag. Två raser gick i ringen innan Berner så det tog sin tid innan den österrikiska domaren Uschi Eisner bedömt alla hundar. Zelma skulle in som nummer 73 i ringen så det blev mycket väntande. Domaren var mycket noga att berätta att hon inte tillät någon form av mat i ringen ”I dont like it” sa hon när någon ifrågasatte varför. Zelma kammade hem ett rött band men placerade sig inte tyvärr. Domaren berättade att hon tyckte väldigt mycket om Zelma men att hon var för smal för hennes smak.


Här är kritiken för fredagen:

Harmonischer Hündin. Schönen Kopf. Gut geformte Brust. Im Rücken etwas lang über weich? Kräftige Knochen. Gute Hinterhandwinklung. Gute Rutenhaltung. Bewegt sich gut. Brant könnte etwas dunkler sein.


Min översättning:

Harmonisk tik. Vackert huvud. Bra format bröst. Något lång över ryggen…? Kraftig knölar. Bra vinklar bak. Bra svansföring. Rör sig väl. Tanfärgen skulle kunna vara lite mörkare.


Natten till lördag sov jag inte så mycket till. Det regnade kopiöst mycket och jag är så glad över att jag inte låg i tält och sov som så många långväga utställare gjorde. Syrran Akira och Pernilla gjorde oss sällskap i bilen och precis när vi kom fram kom det några få regndroppar och ett par åsksmällar men sen klarade vi dagen utan regn faktiskt – skönt!


Dagens domare Jefferey Horswell, kom från England. Han var generös med ettorna. Det delades ut många röda band. Vi var 14 anmälda i klassen och jag tror vi var 13 som var där och om jag inte missade något blått band så var alla med och tävlande i konkurrensen. Zelma har slutat fälla nu men hon är ju fortfarande utan underhår så jag blev glad över min etta och hade ingen större förhoppning om placering eftersom det var så många med i konkurrensen. Domaren började plocka ut de fem som skulle placera sig. Jisses så nervöst.. Så tittar han åt mitt och Zelmas håll men blicken gick förbi och så pekade han på supersyrran Akira! Jaaa, vad skoj! Så pekar han på några fler och så JAAAA, han pekar på Zelma! Min lilla sötis... Zelma blev trea i öppenklass med CK och blev brädad av syrran Akira som blev tvåa med CK. Vilken härlig dag! Det var tre championtikar med som placerade sig i bästa tikklass. ”Amber” som vann vår klass fick ett CERT och så placerade sig en unghundstik som jag tyvärr tappat bort namnet på. BIM blev Mollymusen ”Åhlhöjdens Isa” och BIR blev ”Gangsterluvans Keno Kanon”. (rätta mig om jag skriver fel här – tack ;-) ) Boss ”Odysseus” tog åter ett CERT idag. Grattis till er alla!


Zelmas kritik lördag:

Typ: Mycket god 

Very good front and profile – movements. Slightly bandy – rear. Good head and neck. Quite good shoulders. Needs a bit more chest. Good ribs. Level topline. Good bend of shiffle, low tracks. ÖKL 1.3 CK Bhtk opl


 Här är några bilder på Zelma och Akira från helgen. Zelma på bilden överst. Akira till vänster och Zelma till höger.

Ovido - Quiz & Flashcards