Alla inlägg under maj 2008

Av Kristin Holmberg - 26 maj 2008 20:29

Härom dagen var vi ute och körde bil på en hårt trafikerad landsväg. När vi passerat genom en kurva mötes vi av en obehaglig upplevelse - tre skenande hästar på vägen. De sprang i motsatt riktning men som tur var i andra körbanan för mötande trafik. Efter hästarna sprang hästskötare som försökte ropa in de förvirrade djuren. Trafiken stod stilla i båda riktningarna men vem visste vad som väntade hästarna efter kurvan de precis tänkte passera, där rullade ju fortfarande bilarna.. Hjärtat i halsgropen vill jag lova, det var ingen rolig syn. Det tyckte nog inte Zelma heller för OJ vad hon satte i gång att skälla när hon fick syn på hästarna. De fick sig en regäl omgång kan jag säga. Och gissa vad som hände? De stannade! Precis när de skenat förbi oss och Zelma skällde ut dem, stannade de! Jag kan ju omöjligt veta om det berodde på Zelmas insats men det kändes så precis då. Vem vet, hästarna kanske är vana vid att ha en Berner Sennen som vallar och skäller på dem :-) Hästarna kunde fångas in och föras tillbaka till sin hage...


Vi har börjat träna drag igen. Det har legat nere i några veckor nu men härom dagen kändes det som rätt tillfälle att prova köra med den stora kärran igen. Det funkade helt klart bättre än sist så jag tror att hon nu har vant sig med att ha den efter sig. Idag har jag provat dra med skacklar och kört i genom höger, vänster och frammåt. Jag trodde först hon hade glömt bort allt hon lärt sig tidigare för hon stirrade mest på konerna och på mig och fick mig att känna mig som att jag var helt och hållet galen... Men efter en stund var hon tillbaka på banan igen och jag lyckades till och med dirrigera henne bakifrån genom hela sträckan med koner!!!


På vägen hem provade Zelma köra lite Offroad med skacklarna :-) Hon är lite galen våran tjej!


Av Kristin Holmberg - 12 maj 2008 21:27

Foto: Pernilla Svedjeby


I helgen har vi varit på utställning i Larv. Det var 38 hundar anmälda och det kändes som att merparten var i öppenklass. ..Zelma fick ett fint rött band men åkte ut i konkurrensen eftersom hon är urfälld...Här är kritiken:


Correct bite. Exc. prop. strong bones, very good forequarters and exelent shoulder, good chest, deep enought, long croup, good hindquarters, not in condition in coats today but typical, very good type and femimin expression, good movements. ÖKL 1 


I går var vi på lydnadstävling i Kungälv. Sist vi var där fick vi punktering på vägen dit så jag var lite nervös på vägen dit men det gick bra! Tävlingen gick mindre bra. Bättre än förra gången men det blev bara ett andrapris för vi missade läggandet under gång...


Här är resultatet:

Platsläggande: 9

Tandvisning: 10

Linförhet: 5

Läggande: -

Inkallande: 10

Ställande: 8.5

Apportering: 9.5

Hopp över hinder: 10

Helhetsintryck: 7.5

Totalt 149.5, 2 pris


Nu är det bara att träna träna träna - för det är ju dags snart igen!!

Vi hörs!


Av Kristin Holmberg - 2 maj 2008 11:36

Jag hade lovat mig själv att aldrig mer tävla lydnad i regn efter Kungsbacka i höstas. När jag vaknade upp i går morse hörde jag regnet smattra mot taket - det är nog bara en skur, tänkte jag förhoppningsfullt. Det var dumt tänkt. Minnet färskt från förra tävlingen ville jag så gärna kamma hem ett till förstapris. Jag och Zelma hoppade in i bilen och körde mot tävlingen. Det regnade ingenting på vägen dit. Härligt, tänkte jag, det var nog bara en skur!


Alla klasser var kallade samtidigt. Klockan tio drog vi igång. Eliten gjorde plats och sättande först, sen trean, tvåan och så sist vi i ettan. Jag och Zelma gick ut näst sist i klassen. Mitt sämsta. Vill gärna börja först så jag slipper bli så nervös. Den här dagen skulle bjuda på mycket tid att bli nervös på visade det sig så småning om. Ut på plan i regnet traskade vi. Zelma ville inte sitta - DET ÄR BLÖTT MATTE! Hon satte sig snett i fotpostion men jag lyckades rätta till henne innan vi började. Faktiskt så la hon sig på mitt första kommando :-) Hon har trilskats den senaste tiden så jag har fått ge dubbelkommando men hon la sig kanonfint! Vi klarade platsen med en 10. Jätte roligt tycker jag! Sen kom väntan. Det tog tre timmar ungefär tills det var dags för mig och Zelma att gå in igen. Ni som känner oss har redan listat ut att det inte är optimalt för oss. Jag har fortfarande inte lyckats köpa tålamod på burk ;-) så jag var som ett mindre nervöst vrak när det äntligen blev vår tur.


Regnet hade slutat som tur var. Men backen var givetvis blöt. Tandvisningen gick kanon, en tia. Men sen kom det lilla problemet. Det började med att jag halkade till i det blöta gräset på linförheten. Jag höll mig på benen men sträckte till mig regält i ryggen :( Zelma gick med nosen i backen hela vägen och befann sig nog både på höger och vänster sida om mig. Det gav 5.5 poäng. Vi bommade både ställande och läggande under gång. Hopp över hinder gav 9.5 på grund av snett sättande (igen....), inkallande funkade fint, 9 poäng, också där snett sittande. Apportering tar hon så fint i munnen. Jag kom i håg att hålla den lite under hakan denna gång; 9, 5 poäng. Helhetsintrycket fick vi 7,5 poäng på och "trevligt ekipage". Det sista värmer kan jag säga. Det var en seeeeeg tävling för oss tjejer utan tålamod. Måste öva på att vara mindre nervös..hihi...Totalt fick vi ihop 125 poäng och ett tredje pris. Nu har jag åter igen lovat mig en sak....aldrig mera tävla i regn ;-)


Måste bara visa er en bild på mammas och pappas katt Nils. Martin tog en härlig bild på gamla gubben förra helgen...

TREVLIG VÅR PÅ ER!!

Ovido - Quiz & Flashcards