Alla inlägg under maj 2010

Av Kristin Holmberg - 24 maj 2010 12:41

Zelma och jag åkte till Kungsbacka brukshundsklubb i lördags. Det var stekande hetta när vi gick gick ut på planen, trotts att klockan bara var halv tio. Det var premiär i tvåan för oss. Vi har inte tävlad lydnad på nästan ett och ett halvt åt så visst var det spännande!


Platsen gick fin fint. Två hundar reste sig och det blev omläggning innan vi ens hade gömt oss. Gissa om jag blev nervös - men det var inte zuperZelma som rest sig.. SKÖNT! Vi gömde oss igen och det visade sig att Zelma legat med nosen mellan tassarna och skött sig kanon - en tia!


Fria följet är jag helt klart nöjd med. Vi fick en sexa och jag kände att hon var med mig bitvis riktigt bra. För oss är det ett stort framsteg :-)


Platsläggandet la hon sig lite sent tydligen så det blev åtta och en halv.


Inklalandet som vi i princip nästan aldrig satt i hop momenten på gav en femma eftersom det blev många komandon och steg. Jag är glad jag fick stop på henne :-) Bara träna på!


Rutan...ja. Hm - två tassar utanför. Men nu har jag lärt mig lite om den så kanske kan vi förbättra oss där! Bara träna på!


Apporten hände något med. Eller snarare - inget hände...Zelma tyckte det var roligare att nosa på något i gräset så hon hämtade aldrig apporten. Jaja. Sånt händer väl den bäste Berner också - eller..hihi


Fjärren: Ett extra kommando tyvärr så det blev bara en åtta.


Hindret gick bra men lite segt så där drogs vi ner till en sjua.


Det bästa av allt var en nia i helhet. Det lever jag länge på och inspirerar mig att fortsätta träna med världens bästa Zelma. Jag är helt klart nöjd med vår premiär - det var kul att tävla i lydnad igen! Sen visade det sig att Zelma kom tvåa i tävlingen också! Vi kom hem med 130,5 poäng, ett tredjepris och en jätte fin pokal! Skoj skoj!


Av Kristin Holmberg - 12 maj 2010 22:07


Äntligen har jag en liten stund över att uppdatera! Här hemma händer så mycket om dagarna så jag hinner inte med mellan varven...blöjbyte, laga mat till Maja, ge Maja mat, gå ut med Zelma, äta själv, mata hunden, nytt blöjbyte...ja ni fattar...Just det ja - vi renoverar köket just nu...phu! Men det kommer bli bra när det är klart..


Maja har fått två tänder och kan nästan krypa :-) Just nu är jag väldigt glad över att jag inte lyckades övertala husse om att vi skulle köpa en till hund nu när jag är mammaledig (Men gladast är nog Zelma...hihih).


I lördags tog jag bilen till Larv med ZuperZelma och åkte på min första endagsutflykt sedan Maja föddes. Kändes väldigt märkligt. Som om jag glömt henne hemma eller så :-) Jag tror Zelma njöt hela dagen att få vara ensam med matte....MIN MATTE!!!! Jag njöt ganska bra jag också över att få komma ut och göra något annat ett tag och att få umgås med världens bästa Zelma, så klart!


60 hundar, lite drygt, var anmälda och jag hade ingen aning om vem domaren var. Kändes som det var en fotbollsmatch vi var på eftersom arrangören tillämpade det nya systemet med att inte dela ut band utan visa ett kort med kvalitetsfärg på istället. Många "varningar" blev det... Mycket tydligt måste jag säga ändå att det var.


Zelma gick ensam i sin klass och skötte sig fin fint. Hon fick ck och när vi skulle upp i bästa tikklass tror jag hon tyckte det var såååååå roligt att få va med matte och springa så hon fullkomligt galoperade fram :-) Det var ju mindre bra så klart men hon hade roligt och det är ju huvudsaken. Jag får nog gå på ringträningen tror jag ;-) Domaren bad mig springa i en triangel och jah har nog aldigt haft så svårt att måtta ut en sådan...Kan man skylla på pollenallergi i kombination med amning tro?


Hursom helst är jag så nöjd då ZuperZelma fick en placering som reservtik i bästa tikklass med denna kritik:


Sund välbyggd mycket välgående tik. Något långsträckt i sina proportioner. Adelt huvud. Något lång i nosen. Moderat hals, välvinklad fram och bak. Vacker päls och färg. Rör sig riktigt bra särskilt från sidan Bkl 1.1 CK Btkl R

Domare: Espen Engh


Madde Lundh var framme med kameran och jag vill givetvis tacka dig för lånet av bilden - du är en klippa - tack!!!!


 

 

Ovido - Quiz & Flashcards