Alla inlägg under augusti 2008

Av Kristin Holmberg - 31 augusti 2008 13:51

Idag fyller världens bästa Zelma fyra år! Vad passar väl bättre än ett ben då?

Vi har tävlat idag i lydnad. Linförheten har blivit bättre! Vi har mycket bättre kontakt nu än före sommaren. Läggande under gång har vi jobbat med också. Tyvärr gick hon några steg innan hon la sig så vi fick bara 5, 5 poäng på det momentet. Inte så mycket...nä.  Hindret bestämde hon sig för att gåförbi. Jaja. Nästa gång kanske vi får ett nytt förstapris...kan ju hoppas :-)


GRATTIS ALLA ZELMAS KULLSYSKON!



Av Kristin Holmberg - 23 augusti 2008 20:00

I helgen har vi varit på en jättetrevlig rasspecial i Ängelholm och gjort arbetsprovet och klarat det!! Zelma var så duktig och tyckte det var kanonkul att showa runt i dragutrustningen inför publiken. Jag var väldigt nervös ( ivanlig ordning) och minns att domaren sa åt mig att andas ;-) Jag andades och lyckades kommendera Zelma runt hela banan. Vi fick 10 på allt förutom slalom där vi tappade bort oss vid sista konen vilket resulterade i en femma. T - korsningen låg precis framför publiken och Zelma stannande innan svängen åt vänster för att stirra på någon av åskådarna. Jag lyckades rätta upp henne och vi fick åtta på det momentet. Det hela resulterade i 101 poäng och vi blev därmed uppflyttade till tvåan! Så skoj tycker både jag, husse och Zelma. Vi blev dessutom klubbmästare i klassen då vi blev etta av fem deltagande. Det jag varit mest nervös över, och som vi inte alls provat tidigare, var dubbellasten. Men Zelma drog sina 80 kilo utan problem. Hon tycket nog att det var lite tungt för det var lite trögt i starten innan hon fick upp farten. Jag är så stolt över min lilla Zelma!!


Dagen efter fick vi äran att gå upp i bruksklass på utställningen. Svante Frisk var domare och vi var tre stycken i klassen. Zelma blev tvåa och inga CK delades ut. Här är kritiken: (som var svår att tyda -igen. Jag lyckades inte tolka allt...)


Mycket god typ och helhet.

Trevlig bra balanserad tik. Bra prop. i huvudet. Kunde vara lite mer utfylld i nospartiet. Bra bett. Fina öron/ögon? Bra hals och rygglinje. Tillräckliga vinklar bak. Något öppna fram. Önskar något mer benstome. Rör sig lite löst fram, trång bak, xxx .. spänst från sidan. Kunde xxx.. mer tyngd i steget. Bra päls och färg. Trevligt presenterad. BKL: 1.2


Nu ska vi börja träna inför AP 2. Ja, jag ska ta tag i lydnadsetttan också...Här är några bilder som husse Martin tog.



Av Kristin Holmberg - 10 augusti 2008 11:41

Då var årets Askersundsutställning avklarad. Mycket trevlig utställning. Otroligt att gräsplanen var såpass fri från vatten med tanke på hur mycket det hade regnat innan. Regnet kom och gick och några av de tävlande fick sig en regäl dusch. Stackars championhanarna med mattar blev ordentligt duschade. Grattis till Elin och Askimvikens Shrek "Zeb" som vann sin klass och blev andra bästa hane och därmed fick reserv cacib.  BIR blev NUCH SUCH Apoletano´s Uppercut och BIM blev Vebjörn Viking av Hiselfoss. Grattis!!


Hur gick det för ZuperZemlan då? Jo, hon skötte sig fint och var riktigt laddad. Dock räckte pälsen inte till i vanligt ordning ;-) (men den är på väg ut nu faktiskt...hihihi) Jan Herngren var domare och han hade med sig en domaraspirant under upplärning varför han körde med öppen kritik vilket jag uppskattar mycket. Det blir så mycket roligare när man får en förklaring på hur domaren resonerar. Det tackar vi för!!


Bland det första domaren sa till mig var något i stil med "du vet att hon helt saknar underull va?" Jo, visst är jag mycket väl medveten om det men det räckte till ett rött band och en placering i ÖKL ändå. När han sedan hade placerat oss och Zelma som 1.4 förklarade han hur han hade tänkt...Zelma saknar underull..och ja, det gör hon så jag är fullt nöjd med placeringen. Håll tummarna för att hon får en ordentlig päls någon gång...


Här är kritiken som var väldigt svår att tyda, hoppas jag tolkat rätt:


Typ, storlek och helhet: Utmärkt

Storlek: bra

Mentalitet: ua

ÖKL: 1.4


Något smal skalle. Mörka ögon. Skulle vara lite mer utfylld i nospartiet. Tillräcklig vinklar fram. Bra överlinje. Aningen lång  länd. Bra benstomme och tassar. Saknar underull idag. Rör sig med bra steg från sidan. Bra bak. Instabilt och svajigt fram. Står bra på sina ben.



Ovido - Quiz & Flashcards