Alla inlägg under juni 2009

Av Kristin Holmberg - 28 juni 2009 18:47


Idag har vi varit på den varmaste utställning jag varit - Borås. Utställningen ligger liksom i en gryta och det brukar steka hett där men i år var det glödande värme. En Berner fick värmeslag och fick åka till djursjukhuset. Hoppas verkligen det gått bra med honom nu... Vi letade skugga och lyckades svalka hundarna så gott det gick.


Det var en dansk domare idag, Sören Wesseltoft. Han gillade Zelma och Zelma gillade honom. Matte gillade också honom för han bestämde sig för att placera Zelma som andra bästa tik! Här är kritiken:


Femenin tik. Mycket bra huvud. En aning långt nosparti, annars goda proportioner. Korrekt bett., ögon och öron. Normal hals. Bra rygg. Normala vinklar fram och bak. Rör sig fritt. Snygg färg och päls.

Bkl:1.1 CK, 2 Btkl


Foto:Pernilla Svedjeby


Här är dagens placeringar:


Bästa hanklass:

SUCH Odysseus

DKUCH Pa-Di Sinclair´s Chano, cert 

Bernergläntans Bilbo

Tamikas Barabbas


Bästa tikklass

Kronblommas Dorabella, cert

AP LPI Runezzaz Amazing Wind (ZELMA)

Kronblommas Cherubino

SUCH Sennenvännens Trine

SUCH Zandrinas Sunshine


I går hade Zelma namsdag. Det firade vi på många sätt. Bland annat fick hon glass i stora lass...


Ha en fortsatt skön sommar och håll er i skuggan!!





Av Kristin Holmberg - 7 juni 2009 20:46


Idag har vi varit på Värnersborgsutställningen. Kom inte helt i tid i dag heller men jag hann få mig en katalog varje fall!


Zelma blev reserv bästa tik idag, roligt roligt!

Kritiken är lite svårtydd så här är min tolkning:

Elegant feminint huvud. Bra form och proportioner. Bra ögon och öron. Utmärkt hals och överlinje, bra svans, tillräcklig knubbighet. Lite lång i länden, harmoniskt vinklad. Bra päls, färg och tecken. Fint långt steg.

 1.1 Ck Bkl, R Btkl Domare Nina Karlsdotter


Bästa tikklass såg ut så här:

1. Säterhundens london Maida Vale med CERT

2. SUCH Odenhills Fresia

3. SUCH Zandrinas Sunshine

4. Nellyvill´s Deal or no deal

5. AP LPI Runezzaz Amazing Wind


Bästa hanhundsklass så ut så här:

1 DKUCH SUCH Ber Moscow´s Trampedak

2. Nellyvill´s Dressed To Impress med CERT

3. AP SUCH Werner Wix Goliat

4. SUCH Napoleon

5. Lovahagens Elliot


Avslutar med en bild på BIR och BIM . Stort grattis till alla!






Av Kristin Holmberg - 6 juni 2009 17:11

I går kväll packade jag och Zelma in oss i bilen och styrde mot mitt gamla studentområde Ryd i Linköping. Där skulle vi bo för natten. Ryd såg lika dant ut som det gjorde när jag flyttade därifrån för ett antal år sen..


Lördagmorgonen blev stressig. Men till slut kom vi i väg och åkte upp till Norrköping och Himmelstalund. Kom lite sent så jag hann inte se alla hanar. Bedömningen gick fort, något av rekord tror jag. Helt plötsligt var det tikarna som satt i gång så det fanns ingen tid att hinna med allt man bara måste göra innan man går in i ringen... illa... Vattenskålen glömde jag i bilen men som tur var fick jag låna Ann Sofies - tack snälla!


Det var inte så många rosa rosetter som delades ut idag. Bästa tikklass bestod av sex stycken tikar. Zelma var en av dem så jag är naturligtvis jätteglad. Zelma åkte dessvärre ut så det bidde ingen placering för oss.


Här är kritiken:


Utmärkt typ

Mycket bra huvud och uttryck. Bra hals, tillräckligt förbröst. Bra kropp, kunde ha mer substans. Tillräckliga vinklar fram, bra bakställ, kunde ha bättre pälskondition. Rör sig väl.

1.1 CK bruksklass (olpc btkl) Domare: Åke Cronander.


Så hur gick det dåför övriga?

Jag har tyvärr inte full koll på det eftersom jag inte hann köpa mig en katalog. MEN! Bästa tik blev en vacker veteran, nämligen Sennenvännens Trine. GRATTIS ANN SOFIE!!! Trine blev även BIR och champion!!! Bästa hane och BIM Nolegårdens Bond 007.


Så träffade vi Zelmas systerdotter Cilla. Zelma och Cilla är lika som bär. Se själva på bilderna. Det är Cilla som är på alla bilderna, ja förutom den där både Zelma och Cilla är med då..


Idag har det på rasspecialen i Karlskoga avslöjats hur det gick i årets arbetande hund 2008. Fick veta genom Pernilla som är där att Zelma blivit årets fjärde bästa arbetande hund  - HURRA!


Här kommer några bilder på Zelma och Cilla samt på BIR och BIM  - GRATTIS GRATTIS!!

Ha en fortsatt trevlig nationaldag. Imorgon är det Värnersborg!

Ovido - Quiz & Flashcards